Na de aanleg de voorbije jaren van 9 P+R (Park and Rides) buiten de stadsranden (en buiten de lage emissiezones) worden auto’s nu nog meer geweerd uit de stad Antwerpen.
Vanaf 1 augustus 2023 mag er in het ‘oude centrum’ enkel nog geparkeerd worden door diegenen die een vergunning hebben.
Deze zone strekt zich uit van de Brouwersvliet tot aan de Kasteelpleinstraat/Kronenburgstraat (einde Nationalestraat) en tussen de Schelde en de Leien.
Het belangrijkste verschil is dat wie er nu toch parkeert zonder zo een vergunning een boete krijgt en niet zoals nu een parkeerticket (retributie) moet betalen.
Dat heeft ook zijn gevolgen voor de invorderbaarheid (link: Auto wordt in beslag genomen als je je boete niet betaalt).
Bewoners kunnen nakijken of ze zo een vergunning kunnen aanvragen via de website van de stad Antwerpen. Klik hier
Mensen met een handicap kunnen ook gratis blijven parkeren, maar moeten zich registreren.
En bewoners kunnen voor hun gasten een ‘bezoekerspas’ aanvragen.
Een uitzondering geldt ook voor deelauto’s (Poppy’s, Cambio,…)
In de Nationalestraat kan een een bezoekerspas dan weer niet op weekdagen en zaterdag, maar geldt dan een stop&shop zone: je kan dan een half uur parkeren.
De stad kondigt aan te zullen sensibiliseren, maar zal ook onmiddellijk handhaven, lees: boetes uitschrijven.
Om onduidelijkheid te vermijden zullen op termijn alle parkeerpalen ‘op termijn’ worden weggehaald, met andere woorden: zeker aan de randen van het oude centrum zal onduidelijkheid troef blijven.
Wie betalend wil parkeren in voornoemde zone zal wel een melding krijgen. Let dus zeker op de sms die u ontvangt als u betalend wil parkeren in Antwerpen en u twijfelt.
Parkeerbedrijven (waar u dus wel nog kan parkeren) zeggen ‘voorlopig’ geen prijsstijgingen te zullen doorvoeren, maar geven wel aan dat dit enerzijds afhangt van inflatie (die ze zoals altijd zullen volgen) en aan de andere kant van hun capaciteit. En hoewel ze voorlopig geen overcapaciteit verwachten is te verwachten dat deze ondergrondse parkings al snel verzadigd zullen zijn en de prijsstijgingen dan wel zullen volgen.
Andere steden zullen allicht volgen, want als het regent in Antwerpen, begint het elders te druppelen zoals het spreekwoord zegt.
De middenstand vreest een leegloop, zoals in Gent gebeurde na de invoering van het circulatieplan. Of zoals in Sint-Niklaas waar na de komst van het Waasland Shopping center de binnenstad commercieel werd leeggezogen.
Komt het zover in Antwerpen, of blijft de aantrekkingskracht van het oude centrum groot genoeg?